
Samira Ahmed wins BBC equal
pay case
[et_pb_section  fb_built=”1″  _builder_version=”3.0.100″
background_image=”http://davidk423.sg-host.com/wp-content/uplo
ads/2017/09/bdbf_final-stages-1-4-1.jpg”  custom_padding=”|||”
global_module=”2165″  saved_tabs=”all”][et_pb_row
_builder_version=”3.25″  custom_padding=”|||”][et_pb_column
type=”4_4″  _builder_version=”3.25″  custom_padding=”|||”
custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text
_builder_version=”3.26.6″  background_layout=”dark”
custom_margin=”0px|||”  custom_padding=”0px|||”]

Employment Law News
 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb
_section  fb_built=”1″  admin_label=”section”
_builder_version=”3.22.3″][et_pb_row  admin_label=”row”
_builder_version=”3.25″  background_size=”initial”
background_position=”top_left”
background_repeat=”repeat”][et_pb_column  type=”4_4″
_builder_version=”3.25″  custom_padding=”|||”
custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text
_builder_version=”3.26.6″  text_orientation=”justified”
use_border_color=”off”]

Samira Ahmed wins BBC equal pay case – 10th January 2020

News TV host Samira Ahmed win her equal pay case against the
BBC. Samira claimed that she had been underpaid for presenting
Newswatch when compared to the pay received by Jeremy Vine for
a similar BBC show, Points of View. Ahmed received £465 per
episode for hosting Newswatch, while Vine received £3,000 per
episode. Samira claimed she was owed almost £700,000 in back

https://www.bdbf.co.uk/samira-ahmed-wins-bbc-equal-pay-case/
https://www.bdbf.co.uk/samira-ahmed-wins-bbc-equal-pay-case/
https://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-50599080
https://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-50599080


pay.

It was ruled unanimously that the BBC failed to prove the
difference in their pay “because of a material factor which
did  not  involve  subjecting  the  claimant  to  sex
discrimination”.

Comments from Polly Rodway, Partner:

“In a strong judgment, the Tribunal has concluded that the
BBC has fallen foul of the principle of equal pay for men
and women.  Specifically, that Ahmed was paid less for
doing the same or broadly similar work to Jeremy Vine
(comparing their work on Newswatch and Points of View) in
circumstances where the BBC could not show that there was a
neutral reason explaining the difference.”

“The Tribunal was clearly satisfied that Ahmed’s work was
‘like’ (i.e. the same or broadly similar to) Jeremy Vine’s
work.”

“The burden therefore shifted to the BBC to show that the
difference in their pay was for a reason other than gender
(this  is  known  as  the  material  factor  defence).   The
Tribunal was unconvinced (and seemingly unimpressed) by the
BBC’s  arguments  in  this  regard.   Ahmed’s  claim  was
therefore  successful.”

“In seeking to justify the pay difference, the BBC relied
on a number of points including the higher profile of
Points of View (as compared to Newswatch), and the higher
public profile of Jeremy Vine.  The Tribunal dismissed both
noting that the BBC had not put forward any evidence to
show that the people who decided about Ahmed and Vine’s pay
had  taken  this  into  account.   It  could  not  therefore
explain the reason for the difference. In fact in the case
of audience recognition of Vine, the Tribunal scathingly
notes that the BBC appeared to contradict itself by relying
on Vine’s public profile figures which post-dated Vine’s



pay determination.”

“This is strong and positive judgment.  Ahmed’s success in
establishing her work was ‘like’ that of Jeremy Vine’s cut
out  a  large  swathe  of  analysis  that  would  have  been
required had she failed on this point, and had to instead
convince the tribunal that their work was of equal value. 
The BBC’s failure to adduce evidence to explain the gender
neutral  reason  for  the  difference  in  pay  was  clearly
relevant, and the Tribunal appears to disapprove of their
approach noting that speculation by other witnesses who
were  not  involved  in  setting  rates  of  pay  does  not
discharge  this  burden.”

“This is a positive outcome for women fighting for equality
with male counterparts.”

The Guardian featured the story, please see the story here:
https://www.theguardian.com/media/2020/jan/10/samira-ahmed-win
s-equal-pay-claim-against-bbc

Polly Rodway, a partner at the law firm BDBF, said: “There
is a big floodgates argument here, so the ramifications of
the judgment for the BBC will be significant as lots of
other claimants will now pursue the BBC and, economically,
they could end up paying a lot more in light of this
judgment.

“We are talking about potentially many more claimants … I
am not sure I can put a number on it but the costs could be
millions.”

BDBF employment Lawyer, Tom McLaughlin appears on Sky News
commenting on Samira Ahmed tribunal.

If you would like to discuss how we can help you, please
contact Polly Rodway, Tom McLaughlin or our BDBF team.

https://www.theguardian.com/media/2020/jan/10/samira-ahmed-wins-equal-pay-claim-against-bbc
https://www.theguardian.com/media/2020/jan/10/samira-ahmed-wins-equal-pay-claim-against-bbc
http://davidk423.sg-host.com/wp-content/uploads/2020/01/Samira-Ahmed-BDBF.jpeg
https://www.bdbf.co.uk/the-team/polly-rodway/
https://www.bdbf.co.uk/the-team/tom-mclaughlin/
https://www.bdbf.co.uk/the-team/


[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb
_section  fb_built=”1″  _builder_version=”3.26.6″][et_pb_row
_builder_version=”3.26.6″][et_pb_column  type=”4_4″
_builder_version=”3.26.6″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_s
ection]


